Wednesday, October 20, 2010

~x hengat dunia @ bukit tinggi, padang day 4 & 5~



Haloooo

Seperti yang dijanjikan aku nak sudahkan pengembaraan kami ke Bukit Tinggi

Day 4 - 4 Oktober 2010

Arini adalah ari terakhir di Bukit tinggi sebabnya nak ke Padang pulak

Disebabkan ramai yg flight pagi..so kene transit ke Padang..kalo dari Bukit Tinggi x sempatla ko nk gerak..maunyer kul 4 pg kene bangun


Alkisah..mcm biasa dalam perjalanan tu sempatla singgah menyinggah kan


mula-mula sekali kitorg pegi LOBANG JEPANG a.k.a lubang Jepunla

iaitu pangkalan tentera jepun

so segala aktiviti, senjata diorg buat dalam lobang ni


ni belum masuk lagi dalam lobang..br kt area taman rekreasi


dari pemandangan atas



macam biasalakan..aksi2 mcm ni


uurrhgggg..nk angkat ni bukan main beratt


ok..kita dah nk masuk lobang jepang ni



sebelum tu kene bg penerangan dulu apa yg ada dalam lobang tu oleh pak jefri


amik gambar puas2 dulu



haa..amik kau turun tangga ni

sebenarnya ni bukan pintu utama..laluan sini dulu kecik giler cukup2 muat badan kita ni

laluan ni digunakan untuk askar jepun intai2 aktiviti org kampung

kalo korg nk tau lobang ni diorg amik org luar bukit tinggi untuk korek pangkalan rahsia ni

bayangkan bape ramai tahanan diorg ni

org kampung pun xtau diorg ade buat lobang ni

pasir yg diorg korek pun xtau campak ke mana sebab xde dijumpai di mana2 pun..pelik kan???


dalam lobang ni ade banyak bilik

untuk simpan senjata, blik mesyuarat, bilik makan, penjara

tp sume tu nt pihak kerajaan nk buat mini teater, pameran dan ape tah lagi aku x igt

rasanya..ni la pintu utama

tentera jepun akan tahan org kampung dan curila segala brg yg ada


bergambar kenangan dalam lobang

sebenarnya lobang ni gelappppppppp..cume ade lampu yg malap2 jek

kalo aku sorg kompomla x masuk


haa..ni tempat pembuangan mayat

sebelum tu pak jefri bc doa dulu disambung pula oleh ikram

ade gak rasa meremang jek

sebenarnya laluannya kita leh berdiri..tp kerajaan tutup sbb takut ada budak2 masuk laluan tu x pasal je jatuh ke sungai


haa ni la laluan jepun buang mayat..kt ujung tu dorg campak ke sungai kt bawah tu

pak jefri hulur tangan jek amik gambar ni dr lubang yg gambar atas tu




ni penjara...eii ngeri jek bayangkan tahanan dok dalam ni ramai2

ade ke pak jefri kata kitorg ni tahanan br lepas penjara...mentang2 amik gambar depan penjara..ciss..ciss



keluar dari lobang jepang..pak jefri tunjuk sungai yg jepun buang mayat2 tu

kalo ikut tu adala duit lama indonesia..sebijik beb

orang tempatan mmg x kenal la mayat2 tu sebab bukan org bukit tinggi..pandai kan org jepun ni


abis dah sesi ng pak jefri..time tuk bersuka ria


ade pulak menara kt situ..pe lagi naikla la kan

ade jugak yg gayat tp buat2 berani muka cm confident jek..hahaha


ada pulak org jual lukisan-lukisan ni...aiyooo manyak cantikk ooo

harganya yg sangat2 murah ok


sumenyer cantik2...kalo yg besar harganya bawah 100..pe lagi mmg grap 1 la


selepas itu, destinasi seterusnya adalah tgk org mengukir..cantik tp kat mesia pun ada



pas2 tgk org menenun..org teliti dan penuh sabar je la leh buat mende ni


disebabkan kitorg x dapat mandi sungai sebab ujan yg lebat sebelum ni..on the way nk ke Padang pak pami bawak jugala celup2 kaki kt sungai

giler sojuk ehh sungai ni..maklumla ng ujan gak ni cuma x lebat blehla amik gambar

la ni dah sampai di Padang...lepak di tepi laut


sedap woo makanan ni

pisang bakar di salut ng cheese n chocolate rice

senang je buatnyer..mmg marveles


sesi makan bersuap-suap oleh pasangan masing-masing..hehe


haa dah sampai hotel

sume pakat konpius betui ka hotel ni kitorg nk stay

ko tgk bangunan ade rekah2 kan

tu bekas dari gempa bumi dulu

memula rs seram jugak tp pak pami ckp kitorg duduk kt bangunan baru yg belakang barula lega sehh

hehe..takot sume nk dok bangunan manala tau kot runtuh ke..aduiii


malam ni adela malam terakhir kami bersama2

et+bai+mira naik flight pagi

aku+en kamil+maro naik flight petang

day 5 - 5 Oktober 2010

tibela harinya untuk kami pulang ke mesia

rindu dah ng anak-anak (oo...time jalan x igt pulak..haha)

biler nk dtg lagi xtaula..tgk bajet dulu


nila tourist guide yg best..mmg dia setelkan sume sampai selesai

pe lagi kawan-kawan..lepas ni ke mana pulak destinasi kita

jom ke pulau pulakk..kt ganu byk pulau wehh


ha ni ade lg satu citer kejadian dalam flight

alhamdulilah la aku ni hidup lagi..da dekat nak sampai kapal terbang ni rempuh awan tebal

agaknyer la pilot tu mcm ilang kawalan dah menjunam sketla kapal terbang

aku dah peluk en kamil...makcik2 ke seat depan dah baca doa bagai

ni la paling ngeri aku rasa sepanjang da byk kali naik kapal terbang

masa tu rasa tobat dah xnk naik..hehe

bila dah sampai ng selamatnya..blehla pakat gelak2 pulak siap buat lawak

blehla buat lawak sbb idup lagi..hahaha

nampaknyer mmg aku leh sehidup sematila ng en kamil mcm tu..hahahahah




8 catatan:

proudmummy said...

aku tgk rupa mknan pisang dgn coklat rice tu da mcm cacing2 pulak... hahaha

Sarah Syazwani said...

mungkin sbb gambar tu blur kot..haha
tu je la gambar yg ada

Amy Syaquena said...

wah bestnya...shantik2 semua picture

AngahSayang2314 said...

sarah oiii dah seram2 macam tue pun sempat lagi ye bercanda2 hehehee..

macam best jer kan??? hehehe

aizuemi said...

beb.. sibaek panjang ag nyawa korg ek.. kihkihkih~

AngahSayang2314 said...

kalau ikitkan dah lama balik kan baru jer habis buat n3 tak kan ole2 tuk angah tak ada ke??

AngahSayang2314 said...

jgn risau ye pasal ole2 tue hehehe

army4war said...

waaa.. sampai baca doa tu, memang agak xtream la ek.. alhamdulillah ko selamat.. kalau tak, tak best la.. kurang la peserta ronggeng cik kiah kita.. hahaha...